FAQ, czyli pytania, które najczęściej mi zadajecie

Mój ASK nie na żarty zamienił się w prawdziwą, fitnessową poradnię. Czy podoba mi się to? Tak, ponieważ mogę Wam w łatwy sposób pomóc i podzielić się z Wami moimi radami i wiedzą. Jednak tak, czasem mam już dość pytań, które zadajecie mi notorycznie, a ja muszę odpowiadać to samo po raz kolejny. Dlatego stwierdziłam, że najłatwiej będzie stworzyć tutaj listę najczęściej zadawanych pytań i rozwiać Wasze wątpliwości raz na zawsze :).

1. Co robić, żeby zrzucić parę kilo? 
Nie od dziś wiadomo, że 70% sukcesu tkwi w diecie, a na 30% składa się 20% ćwiczeń i 10% silnej woli i samozaparcia. Proces odchudzania, profesjonalnie nazywany redukcją polega po prostu na spalaniu tłuszczu. Aby pożegnać się z niechcianymi kilogramami najważniejszą kwestią jest zdrowe odżywianie i jedzenie 75%-80% procent zapotrzebowania kalorycznego oraz ćwiczenia cardio 3-4 razy w tygodniu po 40-60 minut :). 
2. Czy muszę zjeść po treningu? Jeśli tak, to co?
Trening, po którym nie przyjmiemy odpowiedniego posiłku jest treningiem straconym. Nasz organizm po wysiłku potrzebuje białka (główny budulec mięśni) oraz węglowodanów. O dziwo, uwielbiany przez nas jogurt naturalny nie jest dobrym źródłem białka - lepiej sięgnąć po chude mięso, sałatkę lub warzywa i ciemny makaron/ryż/chleb :), ewentualnie wafle ryżowe, serek wiejski lub twaróg i do tego oczywiście warzywa. Pamiętajmy też o tym, aby posiłek potreningowy był ubogi w tłuszcz.

3. Jak z chudnąć z nóg/brzucha/rąk/twarzy?
Odpowiedź jest niemalże identyczna, jak ta do pytania nr 1, ponieważ nie da się schudnąć z jednej partii ciała - tłuszcz spala się wszędzie. Wielkim mitem (oraz często popełnianym błędem) jest również to, że aby wyszczuplić brzuch, ćwiczymy na przykład brzuszki, a nogi - przysiady, czy wykroki. Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia na mięśnie (tzw. siłowe) nie powodują spalania tłuszczu, a wzrost mięśni, w wyniku czego mięśnie schowane pod tłuszczem będą nam jeszcze bardziej daną część ciała powiększać.

4. Ćwiczę 100 brzuszków codziennie, po jakim czasie będą widoczne efekty?
Od samych brzuszków piękny brzuch się nie zrobi. Aby nasze abs były widocznie i ładnie rosły musimy angażować nie tylko mięśnie proste brzucha (ćwiczone właśnie podczas robienia brzuszków). Dodatkowo, klasyczne brzuszki nie są zbyt bezpiecznym ćwiczeniem dla naszego kręgosłupa: szczególnie, że bardzo duży % osób wykonuje je po prostu źle, obciążając lędźwie, a ledwo co powodując pracę mięśni brzucha. No i najważniejsza kwestia: na jedną partię mięśniową nie ćwiczymy codziennie! Mięśnie rosną podczas regeneracji, dlatego ćwicząc co 2-3 dni efekty będą lepsze i szybsze niż wtedy, gdy ćwiczymy codziennie. Aby budować tkankę mięśniową bardzo ważna jest także dieta bogata w białko (patrz pytanie nr 2).

5. Czy mogę zjeść na cheata np. pół milki?
Na cheata możesz zjeść wszystko, co chcesz :)

6. Zjadłam na śniadanie owsiankę z miodem, orzechami i suszoną żurawiną. Jest okej czy za dużo?
Denerwują mnie pytania zakończone "czy za dużo?", bardzo. Dobry posiłek, to posiłek, którym się najadasz. Zdrowe odżywianie nie polega na jedzeniu maksymalnie zminimalizowanycn porcji: masz jeść tyle, ile Ci potrzeba. Jeśli nie wiesz ile powinnaś zjeść - policz sobie swoje zapotrzebowanie kaloryczne. Wtedy będziesz wiedziała, czy za dużo czy nie. :)

6. Mam 15 lat, ważę 55 kilo przy 160 cm wzrostu. Ile powinnam ważyć?
Na takie pytania już przestałam odpowiadać, podobnie, jak na te "ile kalorii mogłam zjeść dzisiaj?". Internet bardzo ułatwia nam życie, więc najprostszym sposobem na sprawdzenie, czy nasza waga jest w normie jest policzenie swojego BMI (jest mnóstwo automatycznych kalkulatorów, tak samo jak strony do liczenia kalorii, np. ilewazy.pl, najlepsza). Od razu sprawa nam się rozjaśni ;).

7. Co mogę zjeść zdrowego na obiad?
Ja także nie jestem komputerem, nie mam książki z przepisami w głowie, ani nie wiem też, co akurat masz w lodówce ;). Polecam Wam tutaj fitnessowe blogi kulinarne, np. http://feed-me-better.blogspot.com/. Przebierajcie, kombinujcie, w kuchni trzeba się bawić!

8. Ile centymetrów spadnie mi do wakacji?
1) nie znam Cię i nie widzę
2) nie wiem, co jesz, co trenujesz
3) nie wiem ile ważysz i ile masz wzrostu
4) każdy organizm jest inny
Pamiętajcie, ja także nie jestem wszystkowiedząca :)

9. Dlaczego najpierw siłowe, a później cardio? 
Gdybyśmy ćwiczyły najpierw cardio, to spaliłybyśmy wszystkie potrzebne nam kalorie, czyli energię :). Siłowe spalają ich mniej, dlatego idą na początek. Poza tym kiedy ćwiczymy cardio na końcu tłuszcz potrafi się spalać jeszcze długo po treningu, szczególnie gdy wybieramy trening interwałowy.


Oczywiście przedstawione tutaj pytania są tylko wybranymi, bardzo możliwe, że w przyszłości nazbierają się nowe i znów odpowiem na nie zbiorowo tutaj :)

XOXO, Wasza Sylwia.


Share this:

, , ,

CONVERSATION

7 komentarze: